Tips & Tricks Tuesday: Mire ügyeljünk fotózáskor?

Kevesen tudják, mennyi apró részlet számít egy fotózásnál, pláne, amikor utómunkára kerül a sor. Épp ezért szedtem össze egy korábbi cikkben azt, mennyi mindent szokás retusálni a képeken. Tulajdonképp ez a múlt heti Tips & Tricks cikk egy bevezető volt ehhez, a fontosabb ismertetéshez.
Mint láttátok, egy-egy kép alkalomadtán rendkívül sok utómunkát igényel, pláne, ha nem figyeltünk oda eléggé a fotózáskor minden részletre, sőt, akad is olyan kép, amit egy-egy ilyen figyelmetlenség miatt kell kukáznunk. Tudnotok kell, hogy ha azt szeretnétek, hogy a fotós egy szépen kidolgozott képet adjon át gyorsan, azért nektek is tennetek kell! Ha sok utómunkázást hagytok, nem figyelvén a részletekre, de szeretnétek, ha a képeken azok rendbe lennének hozva, akkor várnotok kell. Ha nem akartok várni, kevésbé alaposan kidolgozott képpel is be kell érnetek, és lemondani fontos részletekről, amelyek miatt lehet, hogy a kép kevésbé lesz szép.
Grafikus csapatunkkal úgy döntöttünk, összeszedjük nektek azokat az apró részleteket, amire érdemes figyelnetek, akár modellként, akár fotósként, de leginkább asszisztensként (ami minden fotózáshoz jól jön). Ezeket a hibákat mi is elkövetjük néha, aztán az utómunkáknál megy a cenzúrázatlan káromkodás a grafikusok részéről, hogy a fenébe is, erre sem figyeltünk, arra sem figyeltünk.
Íme, jöjjön akkor a lista arról, hogy mely részletek azok, amelyek élőben talán nem tűnnek fel, vagy egy conon elfogadhatóak, ám egy fotózáskor (vagy alkalomadtán egy conos zsűrizésnél is) rengeteget számítanak!

Profi smink

SzaniFoto_2667

Grezdiell sminkje tökéletes volt, alig igényelt retust a modellek arca. Fotó: Szaniszló István

Ahogy azt már írtam az előző cikkben, az arc retusálása rengeteg időt vesz el. Ezen egy jó smink nagyon sokat javíthat, hisz ha elég szépen le van alapozva az arc, akkor a pattanások, sérülések, a bőr csillogása és a szem alatti táskák is egy az egyben átugorhatóak retus szempontjából, vagy minimális igazításra szorulnak csak. Fotózásnál a profi sminkesek gyakran nem csak felteszik a sminket, hanem figyelik ezerrel, hogy minden a helyén van-e, és ha kell, odaugranak javítani. Sminkes, vagy annak jelenléte híján ez a feladat az asszisztensre, annak hiányában már a fotósra, esetleg a cosplayesre hárul, ami egyrészt zavarhatja a munkát (a fotós nem tud saját dolgaira figyelni, a cosplayesnek pedig oda kell szaladnia a tükörhöz, ha ellenőrizni akar), ezért jó, ha van valaki, aki ilyenkor ügyel ezekre a részletekre. A legprofibb smink egyébként az, ami nem igényel egyáltalán retusálást. Egy jó sminkkel pedig nem csak egy arcretust úszunk meg, hanem az összes arcretust, ami az adott fotózáson készült a modellről, conos képek esetében pedig nem probléma, ha utómunka nélkül töltik fel a képeket.

Fejtartás

Van, amikor elkerülhetetlen az a póz, amikor “tokásodunk”, ám ha megtanulod, hogyan tartsd jól a fejed, nem csak az utómunka ezen részét spórolhatod meg a fotósnak, grafikusnak, hanem a conon ellőtt előnytelen képek visszaköszönését is a netről!
A titok: ha mindenképp igéző tekintetes fotót akarsz (vagyis azt, hogy előrebillent fejjel, kicsit felfelé nézel a fotósra), akkor told kicsit előrébb a fejed. Ne zavarjon, hogy mennyire görbe szögben áll a nyakad, a szemből készült képen ez nem fog látszani. Jó trükk még az, hogy a fotózás pillanatában nyelsz egyet, a nyelés folyamata ugyanis pont behúzza a torok megfelelő részeit.

Kontaktlencse figyelése

IMG_0259

A hüllős, vagy macskás kontaktlencse jól mutat, de könnyen elfordulhat. Modell: Tüncörgő, fotó: Német Attila (Atismedia)

Ez elsősorban azoknál kell, ahol számít a mintázat. Például, a macskaszemek hajlamosak elforogni, és nem néz ki szépen, ha a vágás nem függőleges a szemben. Ugyanígy akadhatnak más olyan minták is, amelyeknek úgy kell állnia, nem pedig elforogva. Erre is érdemes ügyelni, vagy fotózásnál esetleg nem tenni be a lencsét, mert könnyebb utómunkából odatenni a vágott szemet, mint utólag visszaforgatni a kontaktlencsét.

Kifésült haj, paróka

Akár saját hajaddal, akár parókával mész fotózni, mindenképp figyelj arra, hogy szépen kifésült legyen, s ha kell, akkor fújj rá annyi lakkot, ami bebetonozza a tincseket (a parókához Paszuly egyébként a legolcsóbb legvacakabb hajlakkot javasolja), vagy álljon ott melletted az asszisztens mindig egy fésűvel, és simítsa le szépen a fürtjeidet! Ha erre nincs idő vagy lehetőség, akkor legalább arra figyelj, hogy az arcodba egy kósza hajszál se lógjon. Inkább álljatok meg egy pillanatra, és seperjetek ki minden szálat a modell arcából, hidd el, időt fog spórolni. Rengeteg időt. Elsősorban annak, aki utómunkázik.
Miért kell? Hát azért, mert nagyon feltűnő egy fotón minden egyes szál, vagy az, ha van egy kisebb gubanc a parókában. Pláne, ha a szálak az arcba lógnak. Profibb fotósok ezeket mindet leretusálják, és bár egy-két arcba lógó szál még megoldható, de amikor nagyon sok lóg előre, az néha kisebb küzdelmet jelent.
Persze, amikor a ruha és a tincsek színe közt nincs nagy különbség, nem tűnnek fel az össze-vissza álló szálak, akkor nincs nagy probléma, de egy fehér ruhán sötét haj, vagy sötét ruhán fehér paróka hamar kiböki az ember szemét. Nehezítheti a feladatot, ha a háttérnek olyan a mintázata, amit nem egyszerű kipótolni.

Megfelelő mosoly

Nem mindenkinek van pénze, genetikája, vagy alkalmas fogsora arra, hogy a filmekből jól ismert, hófehér gyöngysorfogakat ragyogtassa a világra, ám egy-egy képen roppant mód feltűnő lehet, ha nem rendelkezel ilyen fogsorral. Egyetlen mód, amvel meg lehet ezt úszni, sajnos, eléggé karakterfüggő: a “Sisi-mosoly”. Én legalábbis így hívom azt az enyhe, visszafogott, bájos mosolyt, ami nem villantja ki a fogakat. Esetleg még egy kis rést hagyhatsz az ajkaid között, amin át még nem nagyon látszik a fogad színe, de ha telivigyort nyomatsz, akkor bizony, érdemes felkészülni az utómunkára, és arra, hogy ezt esetleg a fotós lefelejti, te pedig “gyönyörű” mosollyal kerülsz a világ elé. 🙂

Ruhaigazítás

Szintén asszisztenst, vagy több figyelmet igénylő feladat. Egyrészt, érdemes nagyon figyelni a pantyshotra, ha ugyanis a fotón kilátszana a cosplayes fehérneműje esetleg, a képet kukázhatod. Korábban már javasoltam rövidnadrág-viselést ennek a balesetnek a megakadályozására, leginkább conokon, ahol nem biztos, hogy a “fotós” nem él vissza a képpel, vagy nem direkt a megfelelő belátásra hajtott, ám egy profi képen nem néz ki túl jól az sem, ha a rövidnadrág látszik ki. Ugyanez a helyzet a többi részlettel: cérnaszálakat levágni, ruhát a helyére igazítani mindenhol, ha kell, akkor a fehér melltartó helyett bézs színűt vegyél fel, esetleg pánt nélkülit, vagy szilikonpántosat. Ha a ruhadarabok hajlamosak csúszkálni bármelyik irányba, mindig igazítsd meg, inkább álljatok meg igazítani, mert ha az elcsúszott ruhát fotózzák folyton, az minden képen el lesz csúszva.
Amennyire lehet, legyen tiszta a ruhád, hacsak a karakter nem a koszt követeli. Akkor legyen inkább koszos.

Harisnyahordás

Sok profi cosplayes van, aki – pláne a “bugyis” cosplayekhez – három nejlonharisnyát vesz fel. Ennek nagy előnye főleg a korral jön elő: a narancsbőrt, egyenletlenségeket, kisebb hibákat szépen elrejti a harisnyanadrág, ráadásul három réteg már elég homogén felületet képez, rengeteg retust úszhatsz meg vele – kivéve, ha felszaladt, vagy más aprócska szálösszehúzódások vannak benne. Ám amíg azok nincsenek túlsúlyban, addig lehet, hogy egyszerűbb leszedni, mint egy egész narancsbőrös combot végigdolgozni. Ráadásul ez a három réteg nem csak segít melegebben tartani a testedet a hűvösebb időkben, de alkalomadtán nagyon jó lehet arra, hogy szebb formában tartsa a combokat.

Pózolás gyakorlása tükör előtt!

Ez talán a legfontosabb! Sok esetben utólag döbbensz rá, amikor viszontlátod a képet, hogy mennyire nem állt jól az a póz, vagy épp lehet, hogy nagyon jó lett volna, de adott testrészedet nem úgy tartottad, ahogy kellett volna. Gyakori a döglötthal-effekt, vagyis, amikor a kezed úgy lóg, mintha semmi élet nem lenne benne, ez pedig olyasmi, amin retussal sem lehet nagyon javítani. Ezzel tehát nem a grafikusok munkáját csökkented le, hanem azt a homlokdörzsöléses szitkozódást úszod meg, ami mellé egy “olyan zseniális lehetne ez a kép, csak a kezét tartotta volna jobban” felkiáltás is jár. Hidd el, nincs annál bosszantóbb, mint amikor az ideális képet egy roppant zavaró és javíthatatlan részlet rontja el.

Heniko fotója Catleenről

Egy jól megválasztott helyszín és szög sokat segít a jó kép megszületésében! Cosplayes: Catleen, Fotó: Heniko

Megfelelő háttérválasztás

Ne állj kuka mellé vagy elé, csak akkor, ha a fotó azt kívánja! Hidd el, nem akarod utólag viszontlátni azt a szemetest a képen, amelyikre a fotózáson nem figyeltél eléggé. Élőben talán nem tűnik fel, de a képen fel fog, és zavaró lesz. Ahogy az is, ha eldobált szemét van a környékeden. S míg con esetében nem tudsz túl sok dolgot kezdeni a háttérben mászkáló emberekkel, addig a fotózásnál bőven akadhat lehetőséged egy olyan helyszínt választani, ahol nem kerül túl sok ember a háttérbe, vagy a társaid esetleg szépen megkérhetik a járókelőket, hogy ne sétáljanak már be mögéd.
Conon egyébként megfelelő objektív megválasztásával nagyon jól lehet kezelni, hisz nem számít, kik mászkálnak a távolban a cosplayes mögött, ha csak egy-egy folt látszik belőlük.

Összességében

A jó kép nem csak jó utómunkát, vagy tehetséges fotóst jelent. Kell hozzá, hogy a modell tudjon pózolni, amihez ugyebár gyakorlás kell, ismerni mind a ruha, mind a karakter lehetőségeit, és jól hozni azt a képeken, nem csak állni, mint egy darab fa. Emellett pedig kell ügyelni megannyi részletre, ha azt szeretnéd, hogy minden csodálatosan nézzen majd ki a képen. Hidd el, érdemes ennyi figyelmet és erőfeszítést beleölni, rengeteget segít abban, hogy ha meglátják a fotódat, leesett állal bámuljanak! Ráadásul a többiek is szívesebben dolgoznak veled később, ha nem rájuk hagyod az összes munkát, és nem kell a fotók felét és a legjobb pózokat visszakézből kukázniuk, mert valamire nem figyeltek eléggé a fotózáson. Sokkal nehezebb utólag igazítani, mint helyben, úgyhogy figyelj oda, amikor a képek készülnek! 🙂

Galaxina

You may also like...

Comments are closed.