Cosplaykészítés közben gyakran jönnek elő olyan problémák, amiket sokan csak találomra, véletlenszerűen oldunk meg, és csak a nagy mázlink ment meg minket attól, hogy ötvenszer, hajunkat tépve kelljen újragyártani az adott elemet. Ilyenkor persze sokkal könnyebb, ha ismerünk egy-két trükköt, ami alapján pontosan ki is szerkeszthetjük az adott részt.
Geometriai szerkesztés?
Bizony, a cosplay minden része testekből épül fel, ezeket pedig mi készítjük el. A testeket darabokból rakjuk össze, amikhez nem árt, ha ismerjük a felépítésüket, látjuk térben, hogyan lehetne megoldani.
Az egyszerű geometriától a bonyolult formákig
Természetesen mind használunk egyszerű testeket, például kúpokat, hengereket. Ha ezeket valamilyen sík felületből alkotjuk meg, kiszerkesztve a konkrét méreteket sokkal pontosabb formákat kapunk. Érdemes tehát kicsit számolgatni, főleg, ha valamilyen szimmetrikus alakzatot akarunk elkészíteni.
Az összetettebb, de szögletes formák felbonthatóak egyszerű testekre, majd síkokra, ami jelentősen meg tudja könnyíteni az életünket, nem kell szenvednünk és egy elemként kiküzdeni az anyagból az össze-vissza konkáv formát.
Ha belegondolunk, lényegében a szabásminta is geometriai szerkesztés, méghozzá igen bonyolult. Sík felületből kell olyan alakokat kivágni, hogy összerakva a koránt sem egyszerű emberi testünk formáját adja, nem is beszélve a különleges alakú ruhákról. Persze akkor örülünk a legjobban, ha kész szabásmintát tudunk szerezni, de ha tisztában vagyunk bizonyos geometriai tényekkel, fejben értelmezni tudjuk a testünk formáját és a minta felépítését, sokkal könnyebb átalakítani vagy magunkra igazítani.
Összefoglalva
Sokszor hallottam már olyan emberektől, akik inkább a humán tárgyakban jeleskednek, hogy “Ugyan már, mikor fogom én a való életben például a másodfokú egyenlet megoldóképletét alkalmazni?” Természetesen sosem fogunk a boltban tízes alapú logaritmus négy kiló kenyeret kérni, de azért a fentebbi példákból is látható, hogy nem teljesen hiába szenvedjük végig azokat a matekórákat.
A cosplay ugyan nem tervrajz, és nem is egy bonyolult matekpélda, viszont sok esetben szerkeszthető részekre bontható. Ha átlátjuk a formai felépítését, az ékszereket, fegyvereket, magát a ruhát is egyszerűbben elkészíthetjük. Ezen felül, ha még némi térlátásunk is van, és nem riadunk vissza a bonyolult formáktól, szép és pontos eredményt érthetünk el. Természetesen érdemes kísérletezni, ismerkedni a testekkel és a síkidomokkal, hiszen fejleszthetjük vele magunkat, és hamar egészen profi darabokban is kipróbálhatjuk ügyességünket.
Buttercup & Hora